ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΟ ΝΑ ΤΟ ΜΑΘΟΥΝ ΟΛΟΙ
Ένα μεγάλο όπλο σε χιλιάδες δανειολήπτες
που πέφτουν θύματα όχλησης, κυνηγητού διασυρμού μέχρι και εκβιασμού από
εισπρακτικές εταιρίες που χρησιμοποιούν τα προσωπικά τους δεδομένα με
τις… ευλογίες των τραπεζών, δίνει νέα δικαστική απόφαση.
Η συγκεκριμένη απόφαση, έρχεται να
προστεθεί σε σωρεία παλαιότερων και δίνει το δικαίωμα στο δανειολήπτη να
διεκδικήσει αγωγή περίπου 6.000 ευρώ από την εισπρακτική.
(Και) η απόφαση αυτή θα λειτουργήσει
ουσιαστικά ως νομολογία τη μεθοδολογία με την οποία λειτουργούν οι
εισπρακτικές και τις παραβιάσεις είτε προσωπικών δεδομένων είτε
προσβολής στοιχείων της προσωπικότητας στην ιδιωτική ή επαγγελματική ζωή
και, όπως εκτιμούν έμπειροι νομικοί, θα αποτελέσει εφαλτήριο για
μαζικές αγωγές εναντίον των εισπρακτικών.
Πώς όμως μπορείτε να προχωρήσετε σε
αγωγή κατά των εισπρακτικών εταιριών, πως μπορείτε να προστατευτείτε από
τις συνεχείς ενοχλήσεις τους, ποια είναι τα δικαιώματα σας; Ιδού ένας
χρήσιμος οδηγός που απαντάει σε όλα τα ερωτήματα σας.
Αγωγές και κόστος
Αν επιθυμείτε να προβείτε σε αγωγή
αποζημίωσης απέναντι στην παράνομη διαρροή δεδομένων σας και στην
ανεπίτρεπτη ενόχληση για το χρέος σας από τρίτο, οφείλετε να γνωρίζετε
ότι οι αγωγές αφορούν και στις τράπεζες και τις εισπρακτικές και
πρόκειται για:
– Αγωγή αποζημίωσης για την υλική βλάβη
που υπεστήκατε λόγω της παραβίασης προσωπικών δεδομένων και της
επαγγελματικής ζημίας αφού εξευτελιστήκατε ή διασυρθήκατε σε
επαγγελματικό χώρο (π.χ. επαγγελματική μείωση ή απόλυση) ή στον
οικογενειακό περίγυρο π.χ. τηλεφωνήματα σε συζύγους ή παιδιά.
-Αγωγή για την ηθική βλάβη που υπέστη η προσωπικότητά σας από τις ενέργειες αυτές.
Όσον αφορά το κόστος υποβολής της
αγωγής, η αμοιβή του δικηγόρου μπορεί να συμφωνηθεί σε ποσοστό επί του
τελικού ποσού αποζημίωσης που θα εκδικάσει το δικαστήριο ενώ υποχρεωτικά
θα πληρώσετε, δικαστικό ένσημο που είναι περίπου 1/100 της οικονομικής
αξίωσης του αιτούντος (δηλ. για αξίωση 20.000 ευρώ αποζημίωση 200 ευρώ),
παράσταση δικηγόρου που στοιχίζει περίπου 150 ευρώ και την κοινοποίηση
της αγωγής μέσω δικαστικού κλητήρα, που είναι επίσης 150 ευρώ. Σύμφωνα
με την εφετειακή απόφαση, υποχρέωση έχουν και οι τράπεζες να ενημερώνουν
το δανειολήπτη τους πριν μεταβιβάσουν τα προσωπικά δεδομένα των πελατών
τους σε εισπρακτικές.
Οι δεύτερες, όταν λάβουν τα προσωπικά
δεδομένα των δανειοληπτών και πριν αρχίσουν τις οχλήσεις, οφείλουν να
τους ενημερώνουν εγγράφως ότι έχουν τα προσωπικά τους στοιχεία. Επίσης
έχουν την υποχρέωση να γνωστοποιούν στον δανειολήπτη το όνομα του
υπευθύνου της εταιρίας, το σκοπό της χρήσης των προσωπικών τους
δεδομένων και ότι θα κάνουν χρήση των δεδομένων αυτών.
Εάν δεν τηρηθούν οι συγκεκριμένοι
κανόνες που προστατεύουν τα προσωπικά δεδομένα και προκληθεί ηθική βλάβη
στον δανειολήπτη, τότε, σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα, μπορεί ο
τελευταίος να αξιώσει χρηματική ικανοποίηση, στην οποία το κατώτερο
πλαφόν είναι 5.863 ευρώ, όπως τονίζεται στη δικαστική απόφαση.
Η απόφαση
Η υπ’ αριθμόν 1437/14 απόφαση του
Εφετείου Αθηνών που δημιουργεί νομολογιακό δεδομένο, αφορούσε περίπτωση
δανειολήπτη, ο οποίος λόγω οικονομικής στενότητας καθυστέρησε να
πληρώσει 3 δόσεις ύψους 1.865 ευρώ από συνολικό δάνειο 25.000 ευρώ που
είχε πάρει από τράπεζα. Υπάλληλος της εισπρακτικής εταιρίας –αφού είχε
πληροφορηθεί όλα τα προσωπικά του δεδομένα από την τράπεζα- κάλεσε τον
δανειολήπτη στο κινητό, αλλά και στο σταθερό τηλέφωνο.
Στο τηλέφωνο, όπως αναφέρεται στην
απόφαση, απάντησε ο γιος του δανειολήπτη από τον οποίο η υπάλληλος της
εισπρακτικής ζητούσε «χωρίς μάλιστα να τον ενημερώνει για λογαριασμό
ποιάς εταιρίας τον καλούσε, να της επιβεβαιώσει τα σχετικά με τη ρύθμιση
της επίδικης οφειλής του, προκαλώντας τόσο στον ίδιο όσο και στον
πατέρα του μεγάλη ψυχική αναστάτωση, θυμό και οργή από το γεγονός ότι τα
απόρρητα κατά το νόμο προσωπικά του δεδομένα είχαν ανακοινωθεί και
διαρρεύσει χωρίς καμιά δική του ενημέρωση σε τρίτους».
Έτσι οι «παράνομες και υπαίτιες (από
πρόθεση) πράξεις και παραλείψεις της τράπεζας (δια των προστιθέντων
οργάνων της) προσέβαλαν την προσωπικότητα του δανειολήπτη και προκάλεσαν
σ’ αυτόν σημαντική ηθική βλάβη, ενώ τα όργανα της τράπεζας, κατά την
επεξεργασία (διαβίβαση, λήψη, καταχώρηση, χρήση) των προσωπικών
δεδομένων αυτού, χωρίς την προηγούμενη ενημέρωση του, όφειλαν να
γνωρίζουν την πιθανότητα επέλευσης της ηθικής βλάβης».
Η προστασία
Όσοι πάλι δεν επιθυμείτε ή δεν έχετε την
οικονομική δυνατότητα να υποβάλλετε αγωγή μπορείτε να καταγγείλετε τις
παράνομες και αθέμιτες εισπρακτικές ή και τραπεζικές οχλήσεις στη
τηλεφωνική γραμμή 1520 της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή. Εναλλακτικά
μπορείτε αφού ρωτήσετε το όνομα της εταιρίας που σας καλεί καθώς και το
μητρώο της, να στείλετε την ακόλουθη επιστολή στην τράπεζα ή στην
εταιρία που οφείλετε, κοινοποιώντας την σε καταναλωτικούς φορείς και
στον Συνήγορο του Καταναλωτή: «Με την παρούσα σας δηλώνω ότι απαγορεύω
και δεν συναινώ από σήμερα να διαβιβάζετε προσωπικά μου στοιχεία
συμπεριλαμβανομένων και των πιθανών υπόλοιπων προς εσάς».
Αποζημιώσεις και για τα τηλεφωνήματα
Σε εκκρεμότητα βρίσκονται ωστόσο άλλες
20 περίπου αγωγές που έχουν κατατεθεί στο Πρωτοδικείο Αθηνών, αλλά και
σε περιφερειακά δικαστήρια κατά εισπρακτικών και τραπεζών, όχι μόνο για
διαρροή των προσωπικών δεδομένων τους, αλλά και για συκοφαντική
δυσφήμηση, προσβολή της προσωπικότητας και πολλά ακόμα.
Έτσι λοιπόν, εάν έχετε απηυδήσει από τις
συνεχείς ενοχλήσεις των αγενών τηλεφωνητών των εισπρακτικών εταιριών,
ακόμα και για ασήμαντες οφειλές και σε ακατάλληλες ώρες και τόπους (πχ
στη δουλειά σας), τώρα έχετε στα χέρια σας δεδικασμένο του Ειρηνοδικείου
Αθηνών.
Ακολουθήστε λοιπόν την πεπατημένη…
Συγκεκριμένα, το δικαστήριο, με την υπ’ αριθμ. 3383/2012 απόφαση,
επιδίκασε αποζημίωση 3.000 ευρώ στον δικηγόρο Λ.Ντ., κρίνοντας ότι τα
συνεχή και προσβλητικά τηλεφωνήματα που δεχόταν από εισπρακτική εταιρία,
για ανύπαρκτη οφειλή του, συνιστούν προσβολή για την προσωπικότητά του.
Μάλιστα, με βάση την απόφαση του
δικαστηρίου, «η προσβολή στην προσωπικότητα θα αναγνωριζόταν ακόμα και
αν η οφειλή ήταν υπαρκτή».
Ουσιαστικά, το δικαστήριο έκρινε ότι οι
εισπρακτικές εταιρίες δεν έχουν το δικαίωμα να πιέζουν παράνομα τους
πολίτες, ακόμα και στην περίπτωση που εκείνοι πράγματι έχουν οφειλές
προς κάποια τράπεζα.
Αυτό σημαίνει πως οι καθημερινές
τηλεφωνικές ενοχλήσεις, η με αγενή τρόπο υπενθύμιση της ύπαρξης οφειλών,
οι κλήσεις σε τηλεφωνικούς αριθμούς της εργασίας τους ή η ενημέρωση
τρίτων προσώπων για οφειλές των πελατών τραπεζών είναι ξεκάθαρα
παράνομες.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, πριν την κατάθεση της αγωγής, έχετε δικαίωμα με εξώδικο.
Το Χωνί