Του Κωστα Χ. Μπομπότα
Πρώτη φορά βλέπει το
φως της δημοσιότητας , σε αυτές τουλάχιστον τις διαστάσεις το εν λόγω θέμα, που
δείχνει τη διέξοδο σε ένα φυσικό ορεινό
αδιέξοδο ,στο πιο κομβικό βαλκανικό σημείο, που ενώνει την πόλη της Φλώρινας
και της Καστοριάς , την Νίκη Φλώρινας με
την Ηγουμενίτσα, τα Γιάννενα και την Αρτα-Πρέβεζα-Πάτρα , τη Νίκη
Φλώρινας με την Κρυσταλλοπηγή-Ιεροπηγή,
την Νίκη Φλώρινας με
Τρίκαλα-Λάρισα-Θεσσαλία ( μέσω Ε65) , αποτελεί δε οδική διέξοδο της γούνας προς βορράν και
της βαλκανικής-σερβικής ξυλείας προς την Αδριατική-Ιταλία-Μεσόγειο και για τόσα
άλλα! Σε απίστευτo χρόνο, στην απόλυτη
συντόμευση.
Σαφώς λειτουργεί
απόλυτα συμπληρωματικά στον κάθετο άξονα των 5 Φ, που βγάζει σε Φούφα ,
διότι αποτελεί τη συντομότερη διαδρομή μεταξύ των 2 τελωνείων ( Νίκης
και Κρυσταλλοπηγής) και των λιμανιών της
Ηπείρου, της Θεσσαλίας κι αντιστρόφως , ενώ η κάθετος των 5 Φ συντομεύει
κυρίως
προς Κοζάνη, Θεσ/κη και Αθήνα!
Από 5Φ χρειάζεται
ένα Γ μέσω είτε Φούφα-Νταούλι (
μελλοντικά) είτε μέσω Κοζάνης –Σιάτιστας
για να βγείς Καστοριά, ενώ από Νίκη Φλώρινας
μέσω του ( ή των) τούνελ Αλώνων
βγαίνεις κατευθείαν στην ευθεία των Γρεβενών, μέσω καθέτου Εγνατίας της
Καστοριάς, κερδίζοντας δρόμο, χρόνο και
κόστος!
Σε αυτό το
σημείο το Μοναστήρι, Κορυτσά , Φλώρινα, Καστοριά, Γρεβενά, Ηπειρος και
Θεσσαλία συντείνουν στην βελτίωση της επικοινωνίας και της κυκλοφορίας μεταξύ
τους, βγάζοντας όλη την περιοχή από το αδιέξοδο, ενώνοντας τα Βαλκάνια , ειδικά με μελλοντική πρόβλεψη και
σιδηροδρομικής διεξόδου!
Στα 3
χιλιόμετρα πριν τα Αλωνα Φλώρινας αριστερά, στο σημείο
που οι Γάλλοι στρατιωτικοί μηχανικοί είχαν κάνει τον οδοντωτό σιδηρόδρομο
Αλωνα-Βίγλας Πισοδερίου, είναι το χαμηλότερο σημείο του βουνού, για να διανοιχτεί
το ( ή τα ) τούνελ της κάθετης διεξόδου!
Βεβαίως, να
σημειωθεί ότι παράλληλο έργο βοηθητικής
οδού( σε περίπτωση βλάβης στην κάθετο της Εγνατίας ) είναι η διάνοιξη και ασφαλτόστρωση των 12 χιλιομέτρων
Φλώρινας –Ανω Μελά Καστοριάς , μέσω παλιού
οικισμού Τριβούνου Φλώρινας ,όπως οι σχετικές φωτο( όλες σχεδόν είναι του φίλου
μας Λάζου του Βουνίσιου).
Για το θέμα υπήρξε ερώτηση των Βουλευτών Νίκου Κορτσάρη
Φλώρινας και Ανέστη Αγγελή
Καστοριάς, μετά από (θεσμική ) τότε πρότασή μας!
Άποψη Τριβούνου Φλώρινας
Άποψη Ανω Μελά Καστοριάς
Σημερινή κατάσταση
του ορεινού δρόμου προς Τρίβουνο Φλώρινας
Το εκκλησάκι της
Παναγίτσας Τριβούνου Φλώρινας
Παράλληλη βοηθητική
οδός στην κάθετη προς Εγνατία, μέσω τούνελ Αλώνων Φλώρινας μπορεί να
γίνει η διάνοιξη και ασφαλτόστρωση Αλώνων –Βίγλας ( κάτω φωτο) , ο
μήκους μόλις 3 χιλιομέτρων
παλιός ποιμενικός χωματόδρομος –δρόμος
ξυλείας, που συντομεύει κατά 17 χιλιόμετρα την ανάβαση Φλώρινας-Βίγλας, κι ανάλογα και την διέξοδο
προς Καστοριά-Πρέσπες -Κρυσταλλοπηγή , Ιεροπηγή.
Οι δρόμοι αυτοί θα συμβάλλουν
και στην ορειβασία , χιονοδρομία, ορεινό τουρισμό, θήρα, αλιεία, υλοτομία,
ορεινές( και μη) καλλιέργειες , κτηνοτροφικές και γενικά τις ορεινές και χειμερινές
δραστηριότητες!
Και πολιτιστικές ορεσίβιες
δραστηριότητες, βεβαίως, ουδέν κρυπτόν, ουδέν μεμπτόν!
Τα Αλωνα Φλώρινας,
στα 1.000 μέτρα,
όπως φαίνονται από τη Βίγλα των 1.650 μέτρων!
Αλλος μεγάλος
τομέας που μπορεί να αναπτυχθεί είναι η
διαδημοτική συνεργασία ορειβασίας και
χιονοδρομίας, με κομβικό Δήμο της Φλώρινας , σε συνεργασία με τους Δήμους
Πρεσπών, Καστοριάς, Αμυνταίου , Εδεσσας, Μοναστηρίου ΦΥΡΟΜ, για τα
χιονοδρομικά Βίγλας, Βόρα, Βιτσίου και
Περιστερίου ΦΥΡΟΜ.
Δίκτυο και
αλυσίδα Δήμων και Καταστημάτων μπορεί να
υπάρξει, με κέντρο το Δήμο της Φλώρινας και
στο εύρος της παραπάνω διαδημοτικής συνεργασίας, πλην όχι επιχείρηση των
ίδιων των Δήμων αλλά ιδιωτικών συμπράξεων, όπως και για την κατασκευή και
εκμετάλλευση όλων των υποδομών, που αναφέρθηκαν παραπάνω!
Το γεγονός ότι οι δημόσιες και ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις
δεν υφίστανται πλέον( σε μεγάλο βαθμό)
αποτελεί ίσως μεγαλύτερη
ευκαιρία , διότι τέτοιου
εύρους επενδυτικά σχέδια αφενός ίσως
θα έκαναν χρόνια να υλοποιηθούν ( με τις
γνωστές μεθόδους και τρόπους) αφετέρου διανοίγονται οι δυνατότητες διεθνών
τρόπων, επενδύσεων και μεθόδων και
ανάλογων ιδιωτικών οικονομικών εργαλείων
, ικανού μεγέθους και τεχνογνωσίας, που
μαζί με την υλοποίηση επενδύσεων, λειτουργούν και σαν διεθνείς tour operations ( να φέρνουν κόσμο οι ίδιοι οι ξένοι επενδυτές ), προκειμένου να τις στηρίξουν, προς οικονομικό
τους όφελος !
Στην κάτω φωτο
καμπίνα τελεφερίκ για μεταφορά σκιέρς και λοιπών διεθνών τουριστών κι
αθλητών ,
με στόχευση εφαρμογής
από λόφο Αγίου Παντελεήμονα
Φλώρινας σε Βίγλα Πισοδερίου και
Περιστέρι Βαρνούντα, κι αντιστρόφως ( ω
του απιθάνου εγχειρήματος) , που είναι προτιμότερο από Αυστρία και
Μπάνσκο
Βουλγαρίας για Αμερικανούς, Ρώσους και Καναδούς και άπαντες διεθνείς
λάτρεις των χειμερινών αθλημάτων! Από τα Βαλκανικά αλώνια στα
Παγκόσμια σαλόνια!
Οι μέχρι σήμερα γνωστές μας αντιλήψεις
κινούνται γύρω από το (κάποιας χρονικής λήξης
τοπικό μας κάρβουνο) , που αποτελεί ίσως
μια αιτία απαισιοδοξίας ,
έλλειψης φαντασίας και οράματος για την
κομβική βαλκανική περιοχή μας, ίσως και
λόγο ύπαρξης των αδιεξόδων μας , ώστε
κάθε φορά καλούνται όλοι να συσκεφθούν περί των αδιεξόδων , για να
δικαιολογήσουν αδιέξοδες λογικές και
υπάρξεις :
-Αφού το τοπικό κάρβουνο
κόλλησε όλα έχουν τελειώσει και τίποτα δεν προχωράει , η μία λογική!
-Εδώ είμαστε εμείς,
να κάνουμε την καλύτερη δυνατή διαχείρηση του κάρβουνου, η άλλη λογική!
- Δεν υπάρχουν οι κωδικοί για κάτι άλλο, κι όταν εμείς δεν το ξέρουμε ,
σημαίνει ότι δεν υπάρχει και φυσικά δεν
γίνεται τίποτα άλλο !
- Είναι οι άλλες σκέψεις, λέει, ανεδαφικές, όνειρα θερινής νυκτός( δε
λένε χειμώνα)!
Οποιος δίνει
χλωρές διεξόδους είναι ξερόλας, για τη
συνολική τοπική ξήρανση όμως κουβέντα!
Ομοίως για την
τοπική μας ανεπάρκεια, έστω …ημιεπάρκεια!
-
To σημαντικότερο
από όλα: αν κάτι άλλο γίνει στην Φλώρινα ,
εμείς δεν θα χρειαζόμαστε, για να φορτωθούμε
στο σβέρκο του συμπολίτη, για καμιά 30 χρόνια ακόμα( αν γίνεται και
πλέον ), μπαίνοντας στα σπίτια του και
πουλώντας αρχαία πολιτικά ρουσφέτια ( από το σβήσιμο μιας κλήσης ,
μέχρι δίμηνα και μεταθέσεις στο στρατό) , χώρια που όποιος μας
στήριξε
μπορεί και να θυμώσει αν ασχολούμαστε με άλλα , χωρίς να το έχουμε
συζητήσει!
Κριτική λοιπόν στους ηγούμενους,
για να γίνουν προηγούμενοι , κι εμείς οι
...ηγούμενοι !
Και βεβαίως είναι
καλή η σοβαρή αντιμετώπιση όλου του φάσματος της ενέργειας στην περιοχή
μας! Και εξόχως αρκούντως οραματική και
ομοίως διεθνής!
Αλλά δεν είναι και
δεν πρέπει να είναι το μοναδικό μέλημά μας!
Σκοπός μας
πρέπει να είναι η διέξοδος, οι διέξοδοι
οριζόντων, ευκαιριών, προοπτικών!
Κι όπως όλοι οι
διέξοδοι δεν βρίσκονται στα
διασωληνωμένα αδιέξοδα ούτε στην κάθε
στείρα κριτική της ανακύκλωσης των αδιεξόδων!
Οι διέξοδοι
βρίσκονται πρώτα στην ψυχή μας , μετά στους ορίζοντές μας , μετά στις γνώσεις
και τις δυνατότητές μας!
Κων/νος Χ. Μπομπότας