Σελίδες

Σελίδες

Σελίδες

04 Μαρτίου 2017

ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΟ ΕΥΡΩ-Πώς έκλεισε η Ελληνική ΒΙΑΜΑΞ που έκανε εξαγωγές λεωφορείων

Ήταν ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια της Ελλάδας.

Η πραγματική ιστορία για την αναστολή των παραγωγικών δραστηριοτήτων ενός από τα μεγαλύτερα εργοστάσια της Ελλάδας


Δημοσιογραφική Επιμέλεια: Μανωλης Μάνου
  Αναπροσαρμογή  κειμένου πρώτου άρθρου , και αναδημοσιεύσεων: Μανωλης Μάνου

Τη ΒΙΑΜΑΞ τη θυμάστε οι λιγότερο νέοι;την "Βιαμαξ" την έκλεισε η τότε ΕΟΚ -σημερινή ΕΕ της Μέρκελ

Επειδή οι νεώτεροι αναρωτιούνται, πώς είναι δυνατόν μια χώρα ευλογημένη σαν την Ελλάδα, που μπορεί να παράξει τα πάντα, που θα μπορούσε να πρωταγωνιστεί στο παγκόσμιο σκηνικό, να έχει καταντήσει επαίτης και περίγελος των υπολοίπων χωρών,
ας διαβάζουν μερικά θέματα από το παρελθόν, για να καταλάβουν, πώς φτάσαμε εδώ που φτάσαμε.
Στους κάτω των 30 κάποιος πρέπει να πεί ότι η Ελλάδα είχε κάποτε δεκάδες μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες.
Δεν έμεινε καμία.

 Έκλεισαν όλες μετά από..
 πολύμηνες "αγωνιστικές κινητοποιήσεις"; η μετά απο οδηγία της τότε ΕΟΚ σημερινής ΕΕ το δεύτερο.

Όταν όλα ήταν ελληνικά, οι εργαζόμενοι στα ιδιωτικά εργοστάσια απεργούσαν επί 100 και 120 και 200 συνεχόμενες ημέρες, επειδή δεν τους έδιναν αυξήσεις 35%, αλλά μόνο 25% !

Τώρα, που τους έχουν αποκεφαλίσει,
τώρα που τους έχουν λιώσει,
τώρα που έχουν εξευτελίσει τη ζωή τους,
τώρα που οι αυξήσεις του 25% έγιναν μειώσεις !
δεν απεργούν, ούτε μία ημέρα !!!

Τώρα που τα αφεντικά μας έγιναν ξένοι,  οι "πολυεθνικές",  της ΕΕ σούζα όλοι !

Ο Έλληνας, μόνο Έλληνα μάτι βγάζει, ποτέ ξένου !


  
Πολλοί απορούν γιατί έκλεισαν οι μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες αμαξωμάτων, οι οποίες συμπαρέσυραν εκατοντάδες μικρότερους αμαξοποιούς, βιοτεχνίες που εργάζονταν ως προμηθευτές στην παραγωγική εφοδιαστική αλυσίδα λεωφορείων και λοιπών οχημάτων.





Η αλήθεια είναι η Ελλάδα πλέον έχει φθάσει σε τόσο οριακό σημείο, ώστε δεν χρειάζεται να χαϊδεύουμε τα αυτιά κανενός. Μόνο με γεγονότα και επιχειρήματα, χωρίς παραπολιτικές παρωπίδες και ιδεοληψίες, πρέπει να αντιμετωπίζουμε την πραγματικότητα.






Ήταν ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια της Ελλάδας.

Η αρχή του κακού ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του ’70 όταν η πατρίδα απαλλάχθηκε από ένα καθεστώς αλλά υποτάχθηκε στην κομματική, πελατειακή και κρατίστικη φρενίτιδα που οδήγησε στα δεδομένα που γνωρίζουμε όλοι μετά τις 18 Οκτωβρίου 1981, όταν το ΠΑΣΟΚ ανέλαβε την εξουσία.
Η ΒΙΑΜΑΞ κατάφερε να αναδειχθεί εκείνη την εποχή σε βασίλισσα βιομηχανία της ελληνικής αμαξοποιΐας, από το 1958 εξαιτίας της ευελιξίας, της παραγωγικής αρτιότητας, συνέπειας και ποιότητας που είχαν τα οχήματα με την υπογραφή της, αλλά και της φιλο-εργατικής αντιλήψεως που διέκρινε ανέκαθεν την οικογένεια Φωστηρόπουλου.
Χάρη στα υψηλά ποιοτικά κριτήρια, την ευελιξία και την εσωστρέφεια της "Βιαμάξ", ελληνικής κατασκευής λεωφορεία κυκλοφόρησαν ακόμα και στην καρδιά της Ευρώπης, την Ελβετία, κάτι που σήμερα κρίνεται αδιανόητο...
Η ΒΙΑΜΑΞ όντως διέκοψε κάθε παραγωγική δραστηριότητα το 1984 αφού είχαν αρχίσει να τη διαλύουν από το 1976 τα σωματεία. Είχε γίνει η προμήθεια των ουγγρικής κατασκευής ρυπογόνων Ikarus και η τότε σοσιαλιστική κυβέρνηση δεν δεχόταν ούτε να συζητήσει με τον «καπιταλιστή»Φωστηρόπουλο ενώ είχε απορρίψει ως «ακατάλληλα» τα F580 S που προτείνονταν για την ΕΑΣ.
Η παρουσίαση και η κατασκευή του Mercedes Benz F580 από τη Βιαμάξ στους Γερμανούς ήταν ενθουσιώδης. Ο κωδικός τύπου F δόθηκε προς τιμήν του Έλληνος βιομηχάνου Φωστηρόπουλου, ο οποίος επένδυσε στην προϊοντική έρευνα και ανάπτυξη προϊόντος, το ακατάλυπτο R&D που δεν απασχολεί επιχειρηματίες και εργαζομένους στη σημερινή Ελλάδα της πτώχευσης και του παραλογισμού...

Η εποχή των «πρασινοφρουρών»

Αντιθέτως μάλιστα, κάποιοι «πρασινοφρουροί» εισηγούνταν με πάθος στον τότε αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Οικονομίας κ. Γιάννη Ποττάκη, τον αποκλεισμό του «δεξιομάγαζου» από κάθε προμήθεια του Δημοσίου.
ο μοντέλο του απολύτως επιτυχημένου Mercedes Benz F580S της Βιαμάξ, "κόπηκε" στις εξετάσεις από τις κομματικές κλαδικές των συγκοινωνιών στην αξιολόγηση της... "μικροκομματικής πειθαρχίας".
Χαρακτηριστική είναι η μαρτυρία παλιού στελέχους της ΒΙΑΜΑΞ για τον πόλεμο νεύρων που άσκησαν συνδικαλιστές της εταιρείας απέναντι στον αμαξοποιό Ιωάννη Μανταδάκη (της γνωστής οικογένειας αμαξοποιών), όταν αρνήθηκε να συνυπογράψει το μανιφέστο συνδιοίκησης της επιχειρήσεις που προωθούσε συγκεκριμένη ομάδα εργαζομένων.
Η είδηση για την επικείμενη διακοπή κάθε παραγωγικής δραστηριότητας της ΒΙΑΜΑΞ αποτέλεσε πρώτης τάξεως ευκαιρία για την τουρκική Otomarsan που έφτιαχνε στην Τουρκία τα Ο302 με προσωπικό που ερχόταν στη ΒΙΑΜΑΞ να εκπαιδευτεί. 
Τόσο ο στενός συνεργάτης του Φωστηρόπουλου και γενικός διευθυντής της ΒΙΑΜΑΞ, ο κ. Στέργιος Σακελλαρόπουλος, όσο και ο πρόεδρος του σημερινού εργοστασίου της EvoBus (πρώην Otomarsan που εξαγοράστηκε από την MB και έχει σούπερ εγκαταστάσεις στο Χόσντερε της Ανατολικής Θράκης) μου έχουν πει ιστορίες που γράφονται εν μέρει ή θα ειπωθούν ύστερα από 20 χρόνια.
Το εργοστασιακό λογότυπο της "Βιαμάξ" από το ταμπλώ παλαιού υπεραστικού λεωφορείου 1113.
Το θέμα είναι ότι οι Τούρκοι λιγουρεύονταν από τη δεκαετία του '70 τις υποδομές της ΒΙΑΜΑΞ. Όταν στις γραμμές παραγωγής του εργοστασίου στο Μανχάιμ της τότε Δυτικής Γερμανίας δεν ήξεραν τι σημαίνει "ρομποτικός αυτοματισμός", στη Λεωφόρο Αθηνών η ΒΙΑΜΑΞ είχε ρομποτάκια για κολλήσεις στις βάσεις που εφάρμοζαν το πλαίσιο με το αμάξωμα.
Οι μικροκομματισμοί, η αχαλίνωτη μαλακία και τα συντεχνιακά συμφέροντα απογοήτευσαν τον Φωστηρόπουλο, ο οποίος ως την τελευταία στιγμή ζητούσε εγγυήσεις από την τότε κυβέρνηση και τα σωματεία πως αφ' ενός θα επιτρέπονταν εξαγωγές οχημάτων και αφ' ετέρου δεν θα γίνονταν απεργίες ώστε να τηρηθούν χρονοδιαγράμματα παραδόσεων.
Οι κινητοποιήσεις στο εργοστάσιο της "Βιαμάξ" στη Θεσσαλονίκη θεωρήθηκε η αρχή του τέλους για τις παραγωγικές δραστηριότητες της εταιρείας.
Δεν τηρήθηκε τίποτε. Οι υποκινούμενοι εργατοπατέρες καταδίκασαν το μέλλον όσων εργάζονταν σε αυτόν τον κερδοφόρο τομέα δραστηριότητας της ΒΙΑΜΑΞ. Έτσι βρήκαν την ευκαιρία οι Τούρκοι της Otomarsan ήρθαν με λεφτά μετρητοίς (σ.σ. λέγεται του Μετοχικού Ταμείου του Στρατού τους) και σήκωσαν το εργοστάσιο σε χρόνο μηδέν.
Δημοσίευμα του "Έθνους" εκείνης της εποχής, όταν άρχισε η αναστολή κάθε παραγωγικής δραστηριότητας ύστερα από τη... "ρήξη" .
Οι συνδικαλιστές που έκαναν τη «βρώμικη δουλειά» διορίστηκαν την άλλη ημέρα σε υπηρεσίες του Δημοσίου με άμεσες διαδικασίες που πέρασαν όλες από το γραφείο του τότε υφυπουργού Προεδρίας της Κυβερνήσεως Ασημάκη Φωτήλα και με εποπτεία από τον Σάκη Πεπονή.
Φυσικά όσοι ευκολόπιστοι, αφελείς και κουτοί ακολούθησαν τους εργατοπατέρες στον συντεχνιακό κατήφορο, κατέληξαν στα ταμεία του ΟΑΕΔ για το επίδομα ανεργίας.
Για να μην λέμε ιστορίες και να είμαστε αντικειμενικοί, ο Φωστηρόπουλος στη συνέχεια κοίταξε το συμφέρον το δικό του και της επιχείρησής του. Απαλλάχτηκε από τη «φύρα», χολωμένος απ' όσα ζούσε μέσα κι έξω από το γραφείο του, για να έχει το κεφάλι του ήσυχο από απεργίες και επαναστατικές γυμναστικές.
Η ΒΙΑΜΑΞ συνέχισε την εμπορική δραστηριότητά της με εισαγωγές λεωφορείων “Jonckheere” και επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη των αστικών λεωφορείων DAF “Den Oudsten” που προορίζονταν για τις ΣΕΠ και τελικά κατέληξαν στο Α/Σ Μπραχαμίου της ΕΘΕΛ.
Ta "DAF Den Oudsten-Biamax" εν δράσει στις αφετηρίες του "910", στις Τζιτζιφιές...
Μάλιστα, όταν παρουσιάστηκαν τα DAF Den Oudsten στην αγορά το 1993 με τα σήματα της ΒΙΑΜΑΞ και τα χαρακτηριστικά κόκκινα ταμπελάκια από τις μήτρες γραμματοσειρών του εργοστασίου, πολλοί έλεγαν ότι «ο Φωστηρόπουλος ετοιμάζει τη μεγάλη επιστροφή». 
Η πτώση της κυβέρνησης Μητσοτάκη, οι οικονομικοί πειραματισμοί που ακολούθησαν και η διαφαινόμενη από τότε εισδοχή της χώρας στο ΔΝΤ δεν επέτρεψαν στην οικογένεια Φωστηρόπουλου να κάνει κάτι δυναμικό στην αγορά.
Αντιθέτως, η εταιρεία πώλησε τα εμπορικά σήματα που διαχειριζόταν (JCB, DAF, Rover, κλπ.) στον Όμιλο Σφακιανάκη, συρρικνώθηκε και σήμερα φυτοζωεί για ιστορικούς λόγους ως εταιρεία συμβούλων.

Τί έγινε στην Τουρκία

Στην Τουρκία, το εργοστάσιο της Otomarsan με τα κούτσουρα των κρεοπωλείων, τους φούρνους με άμμο θαλάσσης και τις ματσόλες εξευρωπαΐστηκε με τα σπλάχνα της ΒΙΑΜΑΞ το 1984.
Όταν το 2008 πήγα στα εγκαίνια του υπερσύγχρονου εργοστασίου στο Χόσντερε ντράπηκα όταν με έψαξε ο Τούρκος που έκλεισε τη συμφωνία με τον Φωστηρόπουλο και ήταν ο πρόεδρος της EvoBus Τουρκίας.
«Τώρα πια δεν αισθανόμαστε φτωχοί, πήγαμε πολλά βήματα μπροστά από εσάς αδελφέ μου Ρωμιέ»,μου είπε κι απλώς ήμουν  ο μόνος που έλαβα το προνόμιο να μιλήσω, να δειπνήσω και να δημοσιεύσω αποκλειστική του συνέντευξη απ' όλο το ευρωπαϊκό γκρουπ δημοσιογράφων που είχαμε προσκληθεί.

Κείμενο: Χ.Κ. Λαζαρόπουλου

Πηγές:
busoldtimers.blogspot.gr
taxalia.blogspot.com


AddThis Sharing Buttons





ΠΗΓΗ ΦΩΤΟ
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgcbYr5jDrNzSbORsNxsQXlNJ3obamCgjUZZq0YuN8kpmXy991AUs5Q3LxhPN6W5Arv5bg_bsLej19lf7JzUDpW_IAky45Gkhwetyg4UdTnph9gwJql0pWNKnegwAjOTQH_LfF8K4L0kwc/s1600-r/131_1959.jpg

BUS OLDTIMERS & REBUILDERS ΠΑΛΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΩΦ


1 σχόλιο:

  1. Να σημειώσω κάτι. Την ίδια εποχή λειτουργούσε πιο κάτω στο ποτάμι θυγατρική της Βιοχαλκο.Δεν την πτόησαν απεργείες κ.λ.π.Κάτι διαφορετικό έκανε ο Στασινόπουλος και ξεπέρασε το πρόβλημα.Κάτι που δεν έκανε ο εξάδελφός του της kerafina κ.λ.π και έκλεισε και τα 4 εργοστάσια που είχε στην Ελλάδα.Ούτε ο Φωστηρόπουλος είχε σωστό managment ούτε ο Σαρακάκης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή