Διαστάσεις κατακλυσμού έχουν λάβει οι τηλεοπτικές και όχι μόνο διαφημίσεις φαρμάκων από τις εταιρείες που εμπορεύονται φάρμακα στη χώρα μας… Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε καταρχάς είναι ότι όλες αυτές οι διαφημίσεις πρέπει να κοινοποιούνται στον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΟΦ). Από την άλλη η νομοθεσία επιβάλλει 12 απαγορεύσεις στα διαφημιστικά μηνύματα όσων εταιρειών εμπορεύονται φάρμακα στη χώρα μας.
Κοινοποίηση και όχι έγκριση
Ωστόσο η νομοθεσία μπορεί να μιλά για κοινοποίηση αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η κοινοποίηση συνιστά και έγκριση από τον ΕΟΦ… Συνεπώς θα πρέπει να γνωρίζουμε, όλοι εμείς οι καταναλωτές, ως παθητικοί δέκτες διαφημιστικών μηνυμάτων, ποιες είναι οι υποχρεώσεις όσων διαφημίζουν φάρμακα… Παρότι είναι σαφές ότι οι περισσότερες αν όχι όλες οι φαρμακευτικές εταιρείες φροντίζουν να τηρούν το νομοθετικό πλαίσιο καλό είναι να μπορούμε να έχουμε την ορθή πληροφόρηση για το τι απαγορεύει η κείμενη νομοθεσία στις φαρμακευτικές επιχειρήσεις.
Μόνο τα ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.
Καταρχάς όταν βλέπουμε μία διαφήμιση ενός φαρμάκου είναι δεδομένο ότι πρόκειται για φάρμακο που ανήκει στην κατηγορία των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.). Η ελληνική νομοθεσία απαγορεύει απολύτως τη διαφήμιση φαρμάκου που παρέχεται με ιατρική συνταγή.
Οι διαφημιστικές απαγορεύσεις
Η διαφήμιση ενός φαρμάκου (είτε έντυπη, είτε τηλεοπτική, είτε διαδικτυακή, είτε ραδιοφωνική) δεν μπορεί να περιλαμβάνει οποιοδήποτε στοιχείο το οποίο:
α) εμφανίζει ως περιττή την επίσκεψη σε ιατρό ή τη χειρουργική επέμβαση, ιδίως παρέχοντας διάγνωση ή συνιστώντας θεραπεία δι’ αλληλογραφίας,
β) υπαινίσσεται ότι η επίδραση του φαρμάκου είναι εγγυημένη, δεν συνοδεύεται από ανεπιθύμητες ενέργειες ή είναι καλύτερο ή ισοδύναμο με άλλη θεραπεία ή φάρμακα,
γ) υπαινίσσεται ότι η υγεία του ατόμου μπορεί να βελτιωθεί με τη χρήση του φαρμάκου,
δ) υπαινίσσεται ότι η υγεία του ατόμου μπορεί να υποστεί βλάβη αν δεν χρησιμοποιήσει το φάρμακο.
ε) απευθύνεται κατ’ αποκλειστικότητα ή κατά κύριο λόγο στα παιδιά,
στ) αναφέρεται σε σύσταση επιστημόνων, ατόμων ασχολούμενων επαγγελματικά με την υγεία ή άλλων διασήμων ατόμων που, αν και δεν είναι ούτε επιστήμονες ούτε επαγγελματικά ασχολούμενοι με την υγεία, μπορούν, λόγω φήμης, να προωθήσουν την κατανάλωση φαρμάκων,
ζ) εξομοιώνει το φάρμακο με είδος διατροφής, με καλλυντικό ή άλλο καταναλωτικό προϊόν,
η) υπαινίσσεται ότι η ασφάλεια ή η αποτελεσματικότητα του φαρμάκου οφείλεται στο γεγονός, ότι πρόκειται για φυσικό προϊόν,
θ) θα μπορούσε, περιγράφοντας ή αναπαριστώντας λεπτομερώς τα συμπτώματα μιας μεμονωμένης περίπτωσης, να προκαλέσει λανθασμένη αυτοδιάγνωση,
ι) αναφέρεται, με υπερβολικά ανησυχητικό ή παραπλανητικό τρόπο, σε διαβεβαιώσεις σχετικές με την επίτευξη ίασης,
ια) χρησιμοποιεί, με υπερβολικά ανησυχητικό ή παραπλανητικό τρόπο, οπτικές αναπαραστάσεις των αλλοιώσεων του ανθρώπινου σώματος που οφείλονται σε ασθένειες ή τρώσεις, ή τη δράση του φαρμάκου στο ανθρώπινο σώμα ή σε μέρη του.
Σε κάθε διαφήμιση σε έντυπο οπτικοακουστικό ή ηλεκτρονικό μέσο, το διαφημιστικό spot συνοδεύεται από τη σήμανση: « ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΦΑΡΜΑΚΩΝ ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ: ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ- ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΙΤΕ ΤΟ ΓΙΑΤΡΟ Ή ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟ ΣΑΣ»
Τζώρτζης Ρούσσος, Δικηγόρος, TRLawfirm
Γίνε ο ρεπόρτερ μας για την κρατική αυθαιρεσία: fyllokaiftero@gmail.com
ΓΝΉΣΙΟ ΜΈΛΙ ΒΙΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ Bioflorina