Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΧΕΙ ΠΟΛΛΕΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΧΙ Η ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΕΕ
Η ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΕΚΠΟΙΕΙΤΑΙ, ΔΕΝ ΠΩΛΕΙΤΑΙ
Ο ΝΕΟΣ ΑΓΩΓΟΣ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΠΕΝ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΛΑΦΑΖΑΝΗ, ΣΤΟΝ Ρ/Σ «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ FM 90,1» ΚΑΙ ΣΤΟ ΝΙΚΟ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟ
Την εκτίμηση ότι οι πρόσφατες συνομιλίες στη Μόσχα αποτελούν ένα πρωτόγνωρα θετικό άνοιγμα της Ελληνικής Κυβέρνησης, που αφορά την φθηνή ενέργεια στη χώρα μας, τα οικονομικά οφέλη που μπορούμε να έχουμε, αλλά και την διεθνή αναβάθμιση της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο, εξέφρασε ο Υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Παναγιώτης Λαφαζάνης, σε συνέντευξή του την Τρίτη (14/4) στον ραδιοσταθμό «Παραπολιτικά 90,1» και στην εκπομπή «Παραφιλολογίες» με τον Νίκο Ευαγγελάτο.
Ο Παν. Λαφαζάνης υποστήριξε ότι η κατασκευή του αγωγού που θα μεταφέρει Ρωσικό αέριο στην κεντρική Ευρώπη «είναι ένα μεγάλο οικονομικό και πολιτικό πρότζεκτ,
τεράστιας σημασίας και για το μέλλον του τόπου μας», ενώ η συμφωνία
αναμένεται να υπογραφεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, ίσως και την
επόμενη εβδομάδα.
Όπως είπε ο Υπουργός ΠΑΠΕΝ, η κατασκευή του αγωγού στο ελληνικό του τμήμα θα φτάσει στα 2 δισεκ. ευρώ, θα απασχοληθούν περίπου 20.000 άνθρωποι μέχρι την ολοκλήρωσή του το 2019,
ενώ θα υπάρξουν εξαιρετικά σημαντικές επιπτώσεις από αυτό το έργο, με
πολύ φθηνές τιμές και μεγάλες εκπτώσεις στην προμήθεια της χώρας μας με
φυσικό αέριο, καθώς και δυνατότητα εμπορίας του προς τις τρίτες χώρες
και σημαντικές επενδύσεις παρεμφερείς με τον αγωγό.
«Το έργο αυτό ανταποκρίνεται πλήρως στα ελληνικά συμφέροντα. Καταλαβαίνω βέβαια τις αντιδράσεις των κυρίαρχων κύκλων της Δύσης, αλλά δεν κατανοώ την γκρίνια
στην Ελλάδα» δήλωσε ο Παν. Λαφαζάνης, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα δεν
μπορεί να συνεχίσει να είναι οικόπεδο κανενός, ούτε να τη διαχειρίζονται
ως μπανανία και ως προτεκτοράτο.
Σημείωσε, μάλιστα, το οξύμωρο να υπάρχουν αντιδράσεις για την Ελλάδα που
επιχειρεί μια συμφωνία για τη διέλευση του ρώσικου αγωγού, ενώ κανείς δεν μιλά κατά της Γερμανίας που προμηθεύεται όλο το φυσικό της αέριο σε προνομιακές τιμές από τη Ρωσία μέσω του Βόρειου Αγωγού και επιχειρεί να μονοπωλήσει τη ροή του αερίου στην Ευρώπη.
Ο
Υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μίλησε
για ισχυρότατη πιθανότητα μαζί με τη συμφωνία για τον αγωγό να υπάρξει
και μια άμεση οικονομική συνδρομή από τη Ρωσία προς τη
χώρα μας, ως προκαταβολή που θα αποπληρωθεί από τα οφέλη που θα έχει το
Δημόσιο από τη λειτουργία του έργου μετά το 2019.
Αναφερόμενος στις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές, ο Παν. Λαφαζάνης τόνισε ότι το ενδεχόμενο να μην επιτευχθεί συμφωνία στο Eurogroup της 24ης Απριλίου «δεν είναι το τέλος για την Ελλάδα,
η οποία έχει πολλές και διαφορετικές εναλλακτικές λύσεις και
προοπτικές» και σημείωσε πως «αν τα πράγματα δεν πάνε καλά οι επιπτώσεις
θα είναι πιο επώδυνες για τους κυρίαρχους κύκλους της Ευρώπης και πρώτα
απ’ όλα για το γερμανικό κατεστημένο και όχι για την Ελλάδα και για τον
ελληνικό λαό».
Τέλος, επανέλαβε πως σε ολόκληρο τον ενεργειακό τομέα η πολιτική του Δημοσίου θα είναι κυρίαρχη. Για την ΔΕΗ ανέφερε
ότι δεν θα τεμαχιστεί, δεν θα ιδιωτικοποιηθεί, αλλά θα ανασυγκροτηθεί
ως δημόσια επιχείρηση, ενώ πώληση δεν θα υπάρξει ούτε σε ΑΔΜΗΕ και ΔΕΠΑ. «Αυτό επιβάλλει το συμφέρον της χώρας μας και το συμφέρον του ελληνικού λαού» κατέληξε στην συνέντευξή του ο Υπουργός ΠΑΠΕΝ.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του Παναγιώτη Λαφαζάνη, στον ραδιοσταθμό «Παραπολιτικά FM 90,1».
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κύριε
Λαφαζάνη, θα έλεγα ότι οι δικές σας Υπουργικές ημέρες είναι από τις πιο
ενδιαφέρουσες. Τουλάχιστον έτσι όπως τις παρακολουθώ εγώ
δημοσιογραφικά. Γιατί αυτό το διπλωματικό παιχνίδι και ενεργειακό
ταυτόχρονα, που προσπαθεί να κάνει η Ελλάδα προς τη Ρωσία, ή με άλλους
όρους προς την Κίνα, έχει μια ιδιαίτερη αξία. Να μείνουμε λοιπόν στην
Ρωσία για αρχή. Τι περιμένουμε από δω και πέρα από τη Ρωσία; Γιατί η
αλήθεια είναι κ. Λαφαζάνη ότι είχατε πάει και σεις και μετά πήγε ο
Πρωθυπουργός και όλοι περίμεναν κάτι πιο συγκεκριμένο από τους Ρώσους
μετά την επίσκεψη Τσίπρα.
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Κατ’
αρχάς, δεν κάνουμε πειράματα, ούτε επιχειρούμε μια γεωστρατηγική
κατεύθυνση άγνωστη και περίεργη για τη χώρα. Αυτό που προσπαθούμε είναι
να υπηρετήσουμε την Ελλάδα και τον ελληνικό λαό σε μια κρίσιμη φάση. Να
εξυπηρετήσουμε τα συμφέροντά μας, τόσο από οικονομική άποψη όσο και από
πολιτική άποψη. Και θέλω να πω ότι αυτό το οποίο συνέβη στη Μόσχα είναι
ένα πρωτόγνωρα θετικό άνοιγμα της Ελληνικής Κυβέρνησης, το οποίο αφορά
τον απλό πολίτη διότι αφορά την φθηνή ενέργεια στη χώρα μας, αφορά τα
οικονομικά οφέλη που μπορούμε να έχουμε, αφορά την διεθνή μας αναβάθμιση
σε ενεργειακό κόμβο. Με δυο λόγια, έχουμε να κάνουμε με ένα μεγάλο
οικονομικό και πολιτικό πρότζεκτ, τεράστιας σημασίας και για το μέλλον
αυτού του τόπου. Διότι, αναβαθμίζει τις σχέσεις Ελλάδας και Ρωσίας και
με αυτή την έννοια αλλάζει την εικόνα της περιοχής μας και όλης της
Ευρώπης. Και αυτό, πιστεύω, ότι δεν είναι καθόλου πείραμα. Είναι μια
θετικότατη πρόταση, συμφέρουσα όχι μόνο για την Ελλάδα, τη Ρωσία και
τους λαούς μας, αλλά όλους τους λαούς της περιοχής και όλη την Ευρώπη.
Αυτό επιχειρήσαμε στη Μόσχα και αυτό πετύχαμε.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Να το δούμε λίγο συγκεκριμένα, γιατί βάλατε τρεις παραμέτρους : φθηνή ενέργεια, οικονομική βοήθεια …
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ : Οικονομικά οφέλη.
ΕΡΩΤΗΣΗ : Αυτό
εννοώ. Να τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά. Φθηνή ενέργεια είναι πρώτα απ΄
όλα η μείωση της τιμής του Φυσικού Αερίου, αν καταλαβαίνω σωστά.
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Κατ’
αρχάς, άνοιξε ο δρόμος με αυτή την επίσκεψη για να κατασκευαστεί ένας
νέος αγωγός στην Ελλάδα πέραν απ΄ αυτόν του ΤΑΡ ο οποίος έχει ξεκινήσει.
Ένας νέος αγωγός που θα ξεκινάει από τα Ελληνοτουρκικά σύνορα, θα
διέρχεται από το ελληνικό έδαφος και θα φτάνει στα σύνορα της ΦΥΡΟΜ με
κατεύθυνση την Ευρώπη. Η συμφωνία γι’ αυτόν τον αγωγό αναμένεται να
υπογραφεί και να ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα, ίσως και την
επόμενη εβδομάδα. Ίσως λέω, για να μην καταγραφεί ως είδηση η οποία
πρέπει να προεξοφληθεί οπωσδήποτε. Λοιπόν, αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό
γεγονός. Από την Ελλάδα θα περνάει και ένα νέος, δεύτερος αγωγός, πάρα
πολύ σημαντικός…
ΕΡΩΤΗΣΗ: …κύριε Λαφαζάνη, το φυσικό αέριο πώς θα φτάνει σ΄ αυτόν τον αγωγό; Δηλαδή, με ποιόν δρόμο θα φτάνει;
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Από
τη Ρωσία. Από τη Ρωσία θα ξεκινάει, θα περνάει υποθαλάσσια από τη Μαύρη
Θάλασσα, θα φτάνει στην ευρωπαϊκή Τουρκία, από εκεί στα ελληνοτουρκικά
σύνορα και από τα ελληνοτουρκικά σύνορα θα ξεκινάει το ελληνικό τμήμα
του αγωγού. Θα διασχίζει περίπου 450 χιλιόμετρα και θα φτάνει μέχρι τα
σύνορα με τη ΦΥΡΟΜ. Και από εκεί, η προοπτική είναι να κατευθυνθεί προς
Σκόπια-Σερβία-Αυστρία-Ουγγαρία και τα λοιπά. Θα είναι ένας αγωγός ο
οποίος κατά βάση θα τροφοδοτεί την κεντρική Ευρώπη και ίσως και άλλες
χώρες που γειτνιάζουν στην Κεντρική Ευρώπη. Είναι ένα πολύ μεγάλο
πρότζεκτ. Στην Ελλάδα για την κατασκευή του θα δαπανηθούν 2 δις ευρώ, θα
απασχοληθούν περίπου 2000 άνθρωποι μέχρι το τέλος του 2019, θα είναι
ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο για την οικονομία. Οι επιπτώσεις για την
Ελλάδα από αυτό το έργο θα είναι εξαιρετικά σημαντικές, διότι θα έχουμε
πολύ φθηνές τιμές αερίου, μεγάλες εκπτώσεις δηλαδή στην προμήθεια της
χώρας μας με φυσικό αέριο, θα έχουμε δυνατότητα εμπορίας του φυσικού
αερίου (transit) από τα σύνορα τα ελληνοτουρκικά προς τις τρίτες χώρες,
θα έχουμε δυνατότητα για επενδύσεις παρεμφερείς με τον αγωγό και το
φυσικό αέριο πάρα πολύ σημαντικές. Επομένως η Ελλάδα, πέραν της
αναβάθμισής της διεθνώς, ως ενεργειακού κόμβου θα μπορέσει να αποκτήσει
αυτό που λέμε φτηνή ενέργεια και εκατοντάδες εκατομμύρια δημοσιονομικό
όφελος ετησίως. Μένω στη φτηνή ενέργεια γιατί είναι κάτι πολύ σημαντικό,
είναι θεμελιώδες συστατικό για την αποδοτικότητα της οικονομίας μας.
Γιατί χωρίς φτηνή ενέργεια, φτηνότερη ενέργεια από αυτήν που έχουμε
σήμερα και η οποία είναι ακριβή, δεν μπορούμε να βρούμε εύκολα μια
διέξοδο από την κρίση.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Μας έλεγε νωρίτερα ο ανταποκριτής μας στο Βερολίνο ότι υπάρχει ένα
κλίμα στη Γερμανία που λέει ότι οι Έλληνες πήγαν στη Ρωσία, δεν τους
έδωσε λεφτά ο Πούτιν, δεν τους έδωσε βοήθεια. Άρα είναι αναγκασμένοι
ακόμη πιο πολύ να πέσουν στην αγκαλιά της Μέρκελ και των Γερμανών. Ναι
μεν με τη Ρωσία μπορεί να χτίστηκε κάτι σαν αυτό που μας περιγράφετε,
αλλά άμεση βοήθεια ή ανάσα σε αυτό που η Ελλάδα ψάχνει, χρήμα δηλαδή,
ρευστό, δεν πήραν απ΄ τη Ρωσία.
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ:
Κατ’ αρχάς αυτά που σας είπα είναι πάρα πολύ σημαντικά. Είναι από τα
μεγαλύτερα οικονομικά έργα που έχουν γίνει στη χώρα τις τελευταίες
δεκαετίες και από τα μεγαλύτερα έργα στην Ευρώπη. Αν αυτό δεν γινόταν
από μια χώρα όπως η Ρωσία, αν δηλαδή δεν προερχόταν το φυσικό αέριο απ’
τη Ρωσία, αυτήν την ώρα όλη η Δύση θα έβγαζε ιαχές θριάμβου. Θα έλεγε
ότι η Ελλάδα γίνεται επενδυτικό Ελντοράντο. Αλλά επειδή το φυσικό αέριο
προέρχεται από τη Ρωσία, καταλαβαίνετε ότι υπάρχουν αντιδράσεις. Κατανοώ
βέβαια τις αντιδράσεις των κυρίαρχων κύκλων της Δύσης, αλλά δεν κατανοώ
τις αντιδράσεις και την γκρίνια στην Ελλάδα, απέναντι σ’ αυτό το έργο.
Διότι το έργο αυτό ανταποκρίνεται πλήρως στα ελληνικά συμφέροντα και στα
συμφέροντα του ελληνικού λαού. Η Ελλάδα δεν μπορεί να συνεχίσει να
είναι οικόπεδο κανενός, ούτε να τη διαχειρίζονται ως μπανανία και ως
προτεκτοράτο κι όλα όσα επιτρέπονται στους άλλους σε μας να
απαγορεύονται. Ξέρετε ότι αγωγό με τον οποίο προμηθεύεται φυσικό αέριο
από τη Ρωσία έχει η Γερμανία. Έχει τον λεγόμενο Βόρειο Αγωγό που
ξεκινάει από τη Ρωσία, υποθαλάσσια περνάει από τη Βαλτική και φτάνει στη
Γερμανία. Όλο το φυσικό της αέριο η Γερμανία το προμηθεύεται από αυτόν
τον αγωγό, απ’ τη Ρωσία και σε προνομιακές τιμές. Γιατί, λοιπόν,
υπάρχουν αντιδράσεις για την Ελλάδα, η οποία επιχειρεί μια συμφωνία για
τη διέλευση του ρώσικου αγωγού και δεν υπάρχουν αντιδράσεις για τη
Γερμανία, η οποία μάλιστα θέλει να μονοπωλήσει τη ροή του ρώσικου
φυσικού αερίου στην Ευρώπη, διεκδικώντας να διευρυνθεί ο αγωγός της
Βαλτικής, προκειμένου να μη γίνει ο Νότιος Διάδρομος. Αντιλαμβάνεστε,
λοιπόν, ότι εδώ παίζεται ένα παιχνίδι σε βάρος της χώρας. Όχι σε βάρος
της κυβέρνησης. Σε βάρος της χώρας. Σε βάρος των συμφερόντων του
ελληνικού λαού. Ο ελληνικός λαός, όμως, καταλαβαίνει τι παίζεται και γι’
αυτό στηρίζει αυτό το έργο, στηρίζει την κυβέρνηση, στηρίζει την
αναβάθμιση των ελληνορωσικών σχέσεων.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Νομίζω ότι το έργο του αγωγού, όποιος το αμφισβητεί πολύ κακώς το
αμφισβητεί. Και καταλαβαίνω καλά πως είναι κάτι που εσάς σας έχει δώσει
ένα μεγάλο ενδιαφέρον και είναι κάτι που το πιστεύετε και το στηρίζετε
με θέρμη και καλά κάνετε. Πάμε όμως στο άλλο ζήτημα: Η προσφορά σε
ρευστό, που έχουμε άμεση ανάγκη, δεν ήρθε από τη Μόσχα, όπως κάποιοι
ήθελαν να καλλιεργούν ότι θα έρθει. Άρα σας είπα το κλίμα στη Γερμανία
που υπάρχει και λέει ότι θα πέσουμε στην αγκαλιά της Μέρκελ.
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ:
Να προχωρήσω άλλο λίγο στα ωφελήματα που θα έχουμε από τον αγωγό προς
ενημέρωση των ακροατών και θα φτάσω και σ’ αυτό. Μόλις θα υπάρξει
συμφωνία, κατά πάσα πιθανότητα, θα έχουμε περεταίρω μείωση για τις τιμές
του φυσικού αερίου μέχρι το 2019 που θα κατασκευαστεί ο αγωγός. Υπάρχει
επίσης πιθανότητα να μειωθεί περεταίρω, μέχρι και εκμηδενισμού, το
«take or pay», η τιμή που πρέπει να πληρώσουμε στους Ρώσους μέσω της
ΔΕΠΑ για τις λιγότερες ποσότητες φυσικού αερίου που έχουμε πάρει. Και
τρίτον θα έχουμε για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκή χώρα συμμετοχή εταιρειών
από τη Ρωσία στους διαγωνισμούς εξόρυξης υδρογονανθράκων που κάνουμε ως
χώρα τώρα στο Ιόνιο Πέλαγος και Νότια της Κρήτης. Πράγματα που είναι
αρκετά σημαντικά. Τώρα ως προς τα άμεσα οικονομικά οφέλη, τα οποία
είπατε. Αν έχουμε δυνατότητα άμεσης οικονομικής συνδρομής από τη Ρωσία.
Και εδώ υπάρχει ισχυρότατη πιθανότητα να έχουμε ρευστό προς την ελληνική
πλευρά, έναντι των ωφελειών που θα έχει το Δημόσιο μετά το 2019. Δηλαδή
υπάρχει ισχυρή πιθανότητα, μαζί με τη συμφωνία για τον αγωγό να έχουμε
και μία χρηματοδοτική ένεση προς τη χώρα μας η οποία θα αποπληρωθεί από
τα οφέλη που θα έχει το Δημόσιο από τον αγωγό μετά το 2019.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Το εντάσσετε και αυτό σε εκείνο που είπατε ότι ακόμη και μέσα στην
βδομάδα είναι ενδεχόμενο να κλείσει η συμφωνία; Είναι παρακολούθημα,
δηλαδή;
Π.
ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Κοιτάξτε. Μιλάω για διεργασίες οι οποίες βρίσκονται σε
εξέλιξη. Και επομένως δεν μπορώ να μιλήσω με βεβαιότητα. Δεν μπορώ να
προεξοφλήσω τις εξελίξεις. Δεν θα ήταν καλό και για την ενημέρωση των
πολιτών. Οι συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη. Πιστεύω ότι γρήγορα,
ανέφερα ίσως και μέσ’ τη βδομάδα, να έχουμε υπογραφή του μνημονίου
συνεργασίας με τη Ρωσία, όσον αφορά τον αγωγό. Και στο πλαίσιο αυτό
είναι αρκετά πιθανό, δεν μπορώ να το προεξοφλήσω τώρα, να έχουμε και μια
χρηματοδοτική ένεση με την έννοια που σας ανέφερα προς το ελληνικό
δημόσιο.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Αυτή η χρηματοδοτική ένεση είναι προφανώς προαπαιτούμενο από την
ελληνική πλευρά και θα δοθεί άμεσα, δηλαδή με την υπογραφή της
συμφωνίας, ή είναι κάτι που πάει για αργότερα;
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ:
Όχι, όχι δεν βάζουμε προαπαιτούμενα, δεν βάζουμε όρους. Η συμφωνία για
τον αγωγό που επιχειρούμε να ολοκληρώσουμε αυτό το διάστημα είναι πάρα
πολύ σημαντική για την Ελλάδα, με σημαντικά οφέλη, τα εξήγησα
προηγουμένως. Από κει και πέρα καταβάλλεται προσπάθεια μέσα από τις
συζητήσεις που έχουμε να υπάρξει και μια χρηματοδοτική ένεση, μια
πιστωτική διευκόλυνση θα έλεγα, προς το ελληνικό Δημόσιο, έναντι των
ωφελημάτων που θα υπάρξουν από τον αγωγό. Μιλάμε για άμεση. Δεν είναι
κάτι το βέβαιο, όπως σας είπα. Υπάρχει όμως μια ισχυρή πιθανότητα μέσα
από τις συζητήσεις να έχουμε μια θετική κατάληξη και ως προς αυτό το
σημείο. Αλλά καλύτερα να αναμένουμε τις συζητήσεις και την έκβασή τους
και να μην τις προεξοφλήσουμε.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι εκτιμάτε ότι θα γίνει με τους δανειστές μας μέχρι τις 24 Απριλίου; Θα μπορέσουμε να φτάσουμε σε συμφωνία;
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ:
Αυτή τη στιγμή οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε ένα πολύ κρίσιμο και
ένα πολύ λεπτό σημείο, που είναι παρακινδυνευμένο κανένας, όταν δεν
μετέχει σε αυτές τις διαπραγματεύσεις, να κάνει μία ασφαλή εκτίμηση ή να
προσεγγίσει, έστω, την έκβασή τους. Επομένως δεν θα ήθελα αυτή τη
στιγμή εγώ να πω κάτι για τις διαπραγματεύσεις. Καλύτερα να μιλήσουν
αυτοί που χειρίζονται το θέμα και έχουν μια καλύτερη γνώση και είναι σε
θέση να πουν κάτι που είναι πιο ασφαλές. Ελπίζουμε όλοι για το καλύτερο,
βεβαίως και αισιοδοξούμε. Αλλά τα γεγονότα και οι εξελίξεις θα κριθούν
σε ένα πεδίο το οποίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη και το οποίο
δεν μπορώ εγώ να εκτιμήσω με ακρίβεια.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Αλλά κύριε Λαφαζάνη εδώ υπάρχει το μείζον ερώτημα που λέει ότι αν δεν
φτάσουμε σε συμφωνία, οι απαιτήσεις των δανειστών παραμείνουν όπως έχουν
μέχρι σήμερα και η κυβέρνηση δεν μπορέσει να συμφωνήσει. Τι γίνεται
μετά;
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ:
Δεν θα ήθελα να κάνω παρακινδυνευμένες υποθέσεις οι οποίες βεβαίως δεν
είναι και το καλύτερο δυνατό σε εξέλιξη για τη χώρα μας. Αλλά από κει
και πέρα θέλω να σημειώσω ότι δεν είναι το τέλος για την Ελλάδα η μη
συμφωνία στο Eurogroup της 24ης Απριλίου. Η Ελλάδα έχει
πολλές και διαφορετικές εναλλακτικές λύσεις. Έχει εναλλακτικές
προοπτικές. Δεν είμαστε όμηροι των πιστωτών. Δεν είμαστε όμηροι των
κυρίαρχων κύκλων της ΕΕ και του ΔΝΤ και των πιστωτών.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Οι εναλλακτικές όμως ποιες είναι; Είναι εναλλακτική στο νόμισμα; Είναι εναλλακτική στη θέση της χώρας γεωστρατηγικά;
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ:
Δεν θα ήθελα εγώ να κάνω μια συγκεκριμένη αναφορά, αυτήν την ώρα. Όλοι
ευχόμαστε να πάνε τα πράγματα στην καλύτερη κατεύθυνση. Αυτό
επιδιώκουμε. Αλλά από κει και πέρα δεν πάμε στη διαπραγμάτευση λέγοντας
ότι ή θα συμφωνήσουμε ή χανόμαστε. Όχι. Η Ελλάδα δεν θα χαθεί. Έχει
εναλλακτικές δυνατότητες να ακολουθήσει. Θα τις ακολουθήσει αν τα
πράγματα δεν πάνε καλά και νομίζω ότι οι επιπτώσεις θα είναι πιο
επώδυνες για τους κυρίαρχους κύκλους της Ευρώπης και πρώτα απ’ όλα για
το γερμανικό κατεστημένο και όχι για την Ελλάδα και για τον ελληνικό
λαό.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να σκεφτούμε την Ελλάδα έξω από το ευρώ αν τα πράγματα δεν πάνε καλά;
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ:
Όχι, το πάτε πολύ μακριά. Εγώ δεν το πάω εκεί. Αναφέρομαι σε
εναλλακτικούς δρόμους που έχει η χώρα μας και οι οποίοι μπορεί να είναι
και βιώσιμοι και να έχουν προοπτική για τον ελληνικό λαό. Αλλά εν πάση
περιπτώσει, αυτό το τονίζω για να υπογραμμίσω ότι η Ελλάδα δεν πάει στο
τραπέζι των διαπραγματεύσεων δεμένη χειροπόδαρα. Και δεν τίθεται το
δίλημμα: ή υποτάσσεστε, ή καταστρέφεστε. Τα δίλημμα αυτό είναι απολύτως
παραπλανητικό για τη χώρα και δεν ισχύει.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων, που είναι κομμάτι και δικό σας κ.
Λαφαζάνη. Επειδή γίνεται κουβέντα και τώρα στη διαπραγμάτευση αλλά και
διαχρονικά, παραμένουν οι θέσεις της Κυβέρνησης; Δηλαδή, δεν
ιδιωτικοποιούνται, για παράδειγμα ρωτάω, αεροδρόμια που είναι υποδομή;
Δίνονται ή δεν δίνονται για το διαγωνισμό που ήδη έχει γίνει;
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ:
Δεν μπορώ να μπω σε εξειδικευμένες λεπτομέρειες, γιατί δεν ξέρω τους
χειρισμούς που γίνονται. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι η Ελλάδα δεν
πωλείται. Δεν πωλούνται οι στρατηγικές επιχειρήσεις της και οι
στρατηγικές υποδομές της.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε αυτό εντάσσετε και τον ΟΣΕ, ας πούμε;
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ:
Η Ελλάδα στις στρατηγικές επιχειρήσεις της θα έχει πάντοτε το
πλειοψηφικό πακέτο, δηλαδή τη δημόσια πλειοψηφική ιδιοκτησία και αυτές
οι επιχειρήσεις θα βρίσκονται υπό δημόσιο έλεγχο. Όπως και οι
στρατηγικές υποδομές. Γι’ αυτό να είστε σίγουρος. Δεν είμαστε μια
Κυβέρνηση της εκποίησης, δεν είμαστε μια Κυβέρνηση που ήρθαμε για να
ξεπουλήσουμε την Ελλάδα στο όνομα των πιέσεων των πιστωτών, που
επιχειρούν να λεηλατήσουν τη χώρα. Αυτό που μπορώ να σας αναφέρω,
επίσης, όσον αφορά τον δικό μου τομέα όπου έχω άμεσα την ευθύνη, είναι
ότι δεν πρόκειται να γίνει καμία απολύτως ιδιωτικοποίηση στους Δημόσιους
ενεργειακούς Φορείς. Η ΔΕΗ δεν θα τεμαχιστεί, η ΔΕΗ δεν
ιδιωτικοποιείται, δεν θα πωληθεί, η ΔΕΗ θα μείνει δημόσια και θα
ανασυγκροτηθεί ως δημόσια επιχείρηση. Το ίδιο και ο ΑΔΜΗΕ. Δεν πρόκειται
να υπάρξει πώληση. Δεν πρόκειται να υπάρξει πώληση στην ΔΕΠΑ επίσης.
Και επομένως, σε ολόκληρο τον ενεργειακό τομέα ο λόγος και η πολιτική
του δημοσίου θα είναι κυρίαρχη. Αυτό επιβάλλει το συμφέρον της χώρας μας
και το συμφέρον του ελληνικού λαού.
iskra.gr
iskra.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου